Begroting 2020

Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

Weerstandscapaciteit en weerstandsvermogen

Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit kan op verschillende manieren worden bepaald. Feitelijk komen alle budgetten, ook vrije reserves of bestemmingsreserves waarvan de bestemming nog gewijzigd kan worden, in aanmerking voor de bepaling van de weerstandscapaciteit. Om praktische redenen worden in deze paragraaf alleen de (nog) niet geoormerkte budgetten meegenomen voor de bepaling van de weerstandscapaciteit, deze ziet er daarmee als volgt uit:

Beschikbare weerstandscapaciteit

Dekkingen

Omvang

Risicoreserve (stand jaarrekening 2018)

€ 4.560.720

Algemene reserve (stand zomernota 2019)

€ 10.087.288

Incidentele begrotingsruimte (2020)

€ 25.000

Totale weerstandscapaciteit

€ 14.673.008

Ten opzichte van de jaarrekening 2018 is de berekening van de weerstandscapaciteit op 2 onderdelen gewijzigd, zowel ten aanzien van de algemene reserve als de onbenutte belastingcapaciteit.

Algemene reserve
De algemene reserve is meegeteld omdat hierop geen nadere verplichtingen rusten. Die verplichtingen zijn afgedekt via de bestemmingsreserve "te besteden gemeentelijke budgetten" en de overige bestemmingsreserves. Om die reden komt ook de (vrij te besteden) algemene reserve in aanmerking voor de berekening van de weerstandscapaciteit.

Onbenutte belastingcapaciteit
Bestaand beleid is dat er bij afval en riool al naar100% kostendekkendheid wordt gestreefd, ten aanzien van de onbenutte belastingcapaciteit gaat het dan vooral over de OZB. Hiervoor geldt als uitgangspunt dat maximaal de inflatiecorrectie wordt gehanteerd. Om die redenen wordt de onbenutte belastingcapaciteit voortaan bij de berekening van de weerstandscapaciteit buiten beschouwing gelaten omdat deze door dat uitgangspunt momenteel feitelijk niet aanwezig is.

Voor de hoogte van de OZB geldt overigens ook geen voorgeschreven norm, behalve bij een eventuele “artikel 12-aanvraag”, dan geldt een normtarief voor de OZB als één van de toelatingseisen.
In dat geval dient een gemeente minimaal 20% meer OZB te heffen dan het landelijk gemiddelde. Op basis van die norm bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit voor de gemeente Rheden ruim € 2 miljoen.

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is om de gevolgen van risico's op te vangen. Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen het risicoprofiel en de weerstandscapaciteit en wordt uitgedrukt in de weerstandsratio.

Weerstandsratio

Begroting 2020

A Totale weerstandscapaciteit

€ 14.673.008

B Risicoprofiel

€ 5.630.000

Weerstandsratio

2,6

Weerstandsratio
Voor een nadere duiding van de ratio kan onderstaande normtabel worden gehanteerd.

Weerstandsratio

Betekenis

> 2,0

Uitstekend

1,4 - 2,0

Ruim voldoende

1,0 - 1,4

Voldoende

0,8 - 1,0

Matig

0,6 - 0,8

Onvoldoende

< 0,6

Ruim onvoldoende

Conclusie
Zowel het risicoprofiel als de weerstandsratio zijn ten opzichte van de jaarrekening 2018 gestegen. Door de raad is eerder bepaald dat de ratio bij voorkeur tussen de 1,0 en 1,4 ligt. Met een ratio van 2,6 wordt hier aan voldaan. Wanneer alleen de risicoreserve voor de berekening van de weerstandscapaciteit wordt gebruikt, bedraagt de ratio 0,81 maar zoals hiervoor aangegeven is er geen enkele belemmering ook de algemene reserve bij de berekening van de weerstandscapaciteit te betrekken.

Hierbij is het wel zaak de begrotings- en rekeningstekorten daadwerkelijk en snel af te bouwen om te voorkomen dat we op korte termijn onder een ratio van 1 uitkomen.