Begroting 2020

Lokale Heffingen

Ontwikkeling lokale lastendruk

Door de provincie Gelderland vindt jaarlijks een onderzoek plaats naar de ontwikkelingen van de lokale lasten per individuele gemeente en wordt de lokale lastendruk van de gemeenten onderling vergeleken. In onderstaand overzicht ziet u een vergelijking van de totale belastingdruk per inwoner en per belastingsoort voor diverse gemeenten in de regio over de jaren 2018 en 2019. Tevens is de belastingdruk afgezet tegen het provinciaal gemiddelde.
Zowel voor de OZB als voor de afvalstoffenheffing is er sprake van een lagere belastingdruk per inwoner dan het provinciaal gemiddelde. Alleen ten aanzien van de rioolheffing komen wij boven het provinciaal gemiddelde uit. De totale belastingdruk per inwoner is al meerdere jaren op rij lager dan het provinciale gemiddelde. In de onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de belastingdruk per inwoner en de vergelijking met andere gemeenten en de provincie.

OZB

Afvalstoffen-heffing

Rioolheffing

Totale belastingdruk

Prognose

Gemeente

2018

2019

2018

2019

2018

2019

2018

2019

2020

Provinciaal gemiddelde

239

246

77

97

95

94

411

419

Gemeente

Arnhem

340

338

97

99

104

98

541

535

Rozendaal

246

258

100

103

95

93

441

453

Renkum

206

224

108

113

109

111

423

450

Bronckhorst

199

205

87

86

119

123

405

414

Doetinchem

204

210

100

100

98

98

402

408

Doesburg

158

183

115

114

104

108

377

405

Lingewaard

251

242

71

67

108

99

430

395

Zutphen

186

212

92

94

89

88

367

395

Duiven

232

230

88

72

80

90

400

395

Zevenaar

226

232

61

71

102

87

389

390

Rheden

187

191

75

83

99

101

361

375

404

Westervoort

166

175

85

94

97

101

349

370

Brummen

176

179

71

66

124

119

372

364

Overbetuwe

149

154

80

83

48

41

278

278

Bron: Provincie Gelderland, afdeling KOB/IBT https://ftgelderland.databank.nl d.d. 26 augustus 2019

Het uitgangspunt uit het coalitieakkoord is dat de lastendruk voor de inwoners met maximaal het inflatiepercentage mag stijgen. Daarnaast streven we naar kostendekkende heffingen. Het eerste uitgangspunt is niet meer houdbaar gezien het tekort op de begroting. De tarieven moeten daarom eerst kostendekkend worden gemaakt wat leidt tot een hogere stijging van de tarieven dan het inflatiepercentage. In 2019 was het dekkingspercentage ca. 90% voor afval en 96% voor riolering. Ook is er een aanzienlijke stijging van de lasten voor inzameling afval. Dit heeft ook een opwaarts effect op de tarieven.